Vuolijoen metsästysseuran metsästysmaat ja ilmainen Oma riista palvelu

Jos et vielä käytä Oma riista- palvelua, saat sen käyttöösi käyttöön luomalla tunnukset palveluun. Ohjeet löytyvät Oma riista-palvelun etusivulta, kohdasta ”Luo Oma riista-tunnus”, rekisteröitymiseen tarvitset sähköpostiosoitteen, verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Kartat saat näkyviin lähetettyäsi metsästäjänumerosi Sarille joko sähköpostilla sari.ahlstrom@gmail.com, tai tekstiviestillä puh. 040 5364209, jonka jälkeen sinulle tulee seuran kutsu Oma riista- palveluun. Hyväksy seuran kutsu omat tiedot - osiossa, niin saat näkyviin seuran tiedot. Aseta yhteystietosi vaihtoehtoinen näkyvyys niin, että vähintään yhteyshenkilö näkee ne.  Näin yhteystietosi näkyvät ajantasaisina jäsenasioiden hoitajalle.

Palvelun haltuunotosta löytyy ohje: https://www.youtube.com/watch?v=5Jow7kOiXs8
Myös Oma riista-palvelun etusivulta löytyy ohjeet. Kirjautumisen jälkeen klikkaa valkoisista ”valitse tehtävä -laatikoista” oikeanpuoleinen ”jäsen + Vuolijoen metsästysseura”. Vasemman puoleinen laatikko ”yksityishenkilö” vie muihin Oma riistan toimintoihin.

Karttoja palveluun ladataan seuraavasti:
Hirvi2022; jolla alueella hirvenmetsästys tapahtuu
P2022V; alue jolla paikkakunnalla asuvat seuran jäsenet saavat metsästää pienriistaa/pienpetoja (sisältää valtion maat)
P2022; alue, jolla muualla asuvat seuran jäsenet voivat metsästää pienriistaa/pienpetoja (ei sisällä valtion maita)

Aluerajauksen voi siirtää Trackeriin; https://www.youtube.com/watch?v=i9ENNY9GKZg
Järjestelmästä voit tulostaa itsellesi metsästysaluekartan tarvittaessa tarpeesi mukaan.

Mobiili- ja verkkopalveluna toimiva Oma riista on asiakaslähtöisesti kehitetty, helppokäyttöinen palvelu, joka tuottaa riistatietoa ja näyttää käyttäjälle omia tietojaan. Verkkopalvelu toimii osoitteessa oma.riista.fi ja mobiiliversiot toimivat uudehkoissa Android, Windows Phone ja IOS älypuhelimissa. Palvelun käyttö on ilmaista. Palveluun rekisteröitymiseksi tarvitset suomalaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen, henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen ja matkapuhelinnumeron. Palvelua ei voi käyttää alle 15-vuotias henkilö, mutta alle 15-vuotiaan metsästäjän saalistiedot voidaan kirjata talteen hänen metsästäjänumerollaan.

Oma riista palvelussa on sähköinen metsästyskortti, joka on yhtä pätevä kuin paperinen. Verkkopalvelusta voi tarkistaa metsästyskortin voimassaolon ja tulostaa paperisen metsästyskortin eli tositteen riistanhoitomaksun suorittamisesta. Samalle dokumentille tulostuvat myös henkilön tehtävät riistanhoitoyhdistyksessä. Mikäli henkilö on ladannut älypuhelimeen Oma riista -mobiilisovelluksen, sähköinen metsästyskortti löytyy myös sieltä.

Käyttäjä voi pitää Oma riista -palvelussa omaa riistalokiaan eli kirjata talteen havainto- ja saalistapahtumia. Älypuhelimella tiedot saadaan talteen helposti maastosta, myös matkapuhelinverkon ulkopuolelta. Puhelin tallentaa automaattisesti ajan ja paikan. Kirjaukset voi tehdä myös tietokoneella ja tiedot synkronoituvat puhelimen ja verkkopalvelun välillä automaattisesti. Riistahallinnolle tehtäviä lakisääteisiä saalisilmoituksia voi palauttaa verkkopalvelun avulla. Järjestelmästä voi myös seurata, milloin saalisilmoitus on hyväksytty. Lataa ilmainen sovellus puhelimeesi